Friday, December 30, 2011

Rupanya ramai yang idamkan berat badan macam saya....

Tak sangka, rupanya ramai yg idamkan berat badan mcm saya.. sedangkan saya pulak sibuk nak tambah berat badan.. mcm² kan.. apa pun sebaiknya..

Jom kira BMI (Indeks Jisim Tubuh) >> ~berat dlm 'kg', tinggi dlm 'meter'~


Formula = berat / (tinggi x tinggi) 
Anda kategori mana..??
BMI Categories:
Under weight = < 18.5       >>>>>>> (Kurus)  
* kena mkn lebih skit laa.. & jaga masa makan
Normal weight = 18.5-24.9 >>>>>>> (Ideal) 
*  tak de apa yg nak dirisaukan.. maintain jer.. 
Overweight = 25-29.9 >>>>>>>>>> (Terlebih sudah)  
* sebelum jadi lebih dahsyat, kena la ikhtiar berdiet.
Obesity = BMI of 30 or greater >>>>> (Berlebih-lebih sgt dah) 
* berjaga-jagalah, mungkin akan jejaskan kesihatan di masa² akan datang. sila ambil berat   tentang berat badan anda.


Dengan seikhlas hati BMI saya adalah kategori underweight.. iaitu BMI saya 18.0 (slim).. hehehe. 
kena tambah 2kg lagi baru lah saya dalam kategori IDEAL.. :-)

No comments: